על הטיפול התנהגותי קוגניטיבי

על הטיפול התנהגותי קוגניטיביטיפול CBT יסייע בידנו לשבור את מעגל הקסמים הזה של מחשבות שליליות, רגשות לא מועילים ופעולות מוטעות. כאשר מצליחים לראות תמונה ברורה של כל חלקי הפאזל ניתן לשנות אותם, ובאופן זה לשנות את רגשותינו ואת פעולותינו. טיפול יעיל בשיטת CBT יאפשר לנו להבין ולהתמודד עם סיטואציות קשות.
טיפולי CBT מבטאים אפוא תפיסה טיפולית שבה שינוי בהתנהגות ובאופן החשיבה יביא לשינוי בהרגשה ובחוויה. קיימים סוגים רבים של טיפולי CBT, לא כל פונה מתאים ולא כל בעיה פסיכולוגית מצריכה טיפול כזה. פסיכולוג מיומן יידע לזהות ולאבחן אנשים שניתן לעזור להם באמצעות טיפול CBT.

הנה כי כן, אותה סיטואציה עצמה יכולה להוביל לשתי תוצאות שונות מאוד זו מזו. השאלה היא, איך אנחנו רואים את המצב ומה אנחנו חושבים עליו. עלינו לשאול את עצמנו האם אנחנו לא קופצים למסקנות פזיזות מדי? האם המחשבה שלנו לא מעוותת את המציאות? מתי אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים בלי שום קשר למה שקרה באמת? שהרי, אם לא ניצור קשר עם האדם השני לא נוכל לדעת מה בעצם קרה שם ולתקן את הטעון תיקון. אם נפעל רק מהמידע שהמוח שלנו מספק לנו נרגיש יותר גרוע, ונתחפר עמוק יותר בתוך התחושות והמחשבות השליליות.
גם אם צריך טיפול זוגי בקריות יש לדעת שפסיכולוג מומחה יכול לטפל בהצלחה רבה.
הדוגמה אולי נראית קלת ערך, סוף כל סוף כולנו יכולים לטעות ולפרש התנהגויות שונות של אנשים באופן מוטעה. הבעיה מתחילה אם טעויות כאלה קורות לנו הרבה, ואז אנו נכנסים למעגל קסמים של מחשבות שליליות, רגשות לא מועילים ופעולות מוטעות, שמשפיעים אלה על אלה. זהו מעגל קסמים שיגרום לנו להרגיש בכל פעם מחדש עלבון וכעס, חרדה, מתח וחוסר ביטחון. הוא גם יכול ליצור מצבים חדשים, שיגרמו לנו להרגיש עוד יותר גרוע, בעיקר בעתות מצוקה, שאז נתחיל להאמין על עצמנו את הגרוע מכול.