האם צריכים לשריין טיפול אצל פסיכולוג?

האם צריכים לשריין טיפול אצל פסיכולוג?על פי נתוני הארגון הבריאות העולמי, עד 2015 דיכאון יהפוך לבעיה השכיחה ביותר במערב.
אם כך המצב, האם אנחנו צריכים לשריין מקום אצל פסיכולוג?

הנתון איש בוודאי לא את הפסיכולוגים הישראלים. רק בישראל עוברים כיום אלפי אנשים טיפול פסיכולוגי נגד דיכאון. על פי הערכות יש עוד אלפי אנשים שסובלים מדיכאון ולא ניגשים לטיפול בדיכאון מסיבות שונות, ביניהן אגב, שהם לא יודעים שהם בדיכאון.

כדי להסביר מדוע דיכאון, צריך להבין קודם ממה הוא נוצר ואצל מי. הספרות המקצועית מלאה בחומר אודות הנסיבות שמובילות אנשים לסבול מדיכאון ובמהלך השנים התעדכנו הספרים, ונוספו לא מעט הסברים לתופעה. בלי להרחיב יש לציין, שדיכאון איננה תופעה חדשה גם אם טיפול פסיכולוגי בו הוא דבר חדש יחסית, עניין של מאה שנה פלוס מינוס. בדרך כלל אם רוצים פסיכולוג בחיפה צריך לשריין טיפול מראש תור כי תמיד יש הרבה מטופלים שממתינים.

מדוע אנשים סובלים מדיכאון

בעבר הרפואה המערבית טענה שדיכאון נובע אך ורק מסיבות פסיכולוגיות. בתקופות ארוכות של האנושות היא אף ראתה בדיכאון סימן לחוסר יציבות נפשית עד לרמה של שגעון. כיום יש הכרה שדיכאון, כמו אלמנטים נפשיים אחרים, נובעים גם מסיבות ביולוגיות כימיות, מכאן אגב ההסבר מדוע חלק מהטיפול הוא תרופתי.

לצד ההסבר הביולוגי-כימי (חוסר איזון במעבירים עצביים במוח) ישנם את ההסברים ה"רגילים" חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות:
• מטען היסטורי (ילדות קשה, טראומה)
• מצבי מתח
• אירועים טראומתיים (מחלה, שכול)
• לחצים (משפחתיים או מקצועיים)
• תורשה
• מחלות קשות

כאן המקום לציין שהרפואה המערבית המודרנית רואה בתהליכי המודרניזציה והתיעוש גורמים שמזרזים ומקדמים דיכאון או תהליכים שמובילים אליו. חוסר מימוש עצמי, לחץ בעבודה, בדידות עירונית, ועוד.

פסיכולוגים מסבירים שישנם מספר מצבים של דיכאון שכל אחד מהם כמובן מטופל באופן שונה במסגרת טיפול פסיכולוגי:
דיכאון קליני – דיכאון שנובע ממצב אליו נכנס המטופל. מה שאומר שהוא איננו יישות בעלת נטיות דיכאוניות אלא המצב בו הוא נמצא גורם לו לחוש דיכאון (אבל, גירושים, פיטורים ועוד)
חוסר איזון נפשי – דיכאון קל, שנובע בעיקר מטראומות עבר או מתכונות אופי דיכאוניות. מדובר על דיכאון שמתפרץ לעיתים רחוקות ובאופן כללי מדובר על אנשים שיכולים לתפקד באופן רגיל
מניה דיפרסיה – הדיכאון הקשה ביותר. מצב בו אנשים חווים שינוי קיצוני במצבי רוח, מהתעלות נפשית לדיכאון קליני ברמתו הגבוהה ביותר. להבדיל מאחרים, כאן אנחנו מדברים על טיפול שמצריך אשפוז